تبلیغات
اشنایی با بزرگان ایران



کوروش بزرگ:وقتی زندگی چیز زیادی به شما نمی دهد، بخاطر این است که شما چیز زیادی از آن نخواسته اید
اشنایی با بزرگان ایران


منوی دسته ای
کلمات کلیدی

صفحات


http://lemonpress.ir/Images/News/Larg_Pic/18-8-1389/IMAGE634249127530806250.jpg
روزنامه سیاست روز: بومی سازی و ملی سازی در صنعت به ویژه در حوزه خودرو همواره یكی از ایده ها و آرزوهای خودروسازان كشور بوده است. در این راستا طی سالهای متمادی به ویژه در دهه اخیر، خودروسازان ایرانی در بخشهای مختلف سعی كرده اند به هر نحوی كه شده گامی در زمینه تولید یك محصول ملی برداشته و نام خود را در این وادی به عنوان تولید كننده یك برند ملی به ثبت برسانند.
اما تولید چنین محصولی طی سالهای اخیر در كشور اصولا با مفاهیم مورد قبول جهانی تا حدودی متفاوت بوده است. باید قبول كرد كه عملكرد مجموعه های خودروسازی صنعتی داخلی در طول این سالها نتوانسته دستاوردی واقعا ملی و بومی را به همراه داشته باشد. بر این اساس اصولا برند ملی ما معطوف به تولید محصولاتی شده كه تنها بخشی از محصول نهایی آن توسط كارشناسان و متخصصان داخلی طراحی و تولید شده است و همواره ردی از برندهای خارجی در این تولیدات بر جای مانده است.
یكی از محصولاتی كه چندی پیش در حوزه خودروهای سنگین و تجاری به عنوان یك خودروی ملی معرفی و رونمایی شد، كامیون " كاوه"، از مجموعه صنعتی سایپا دیزل بود. از حدود دو سال و نیم قبل این گروه صنعتی به دنبال تولید یك كشنده ملی برآمد تا بر مبنای آن بتواند بخشی از تقاضای موجود در بازار خودروهای تجاری را به خود اختصاص داده و علاوه بر آن محصولی به نام خود را به بازارهای خارجی صادر كند. شركت مذكور بنا به سفارش وزارت صنایع و معادن موظف شده بود كه تولید خودرویی تجاری را در دستور كار خود قرار دهد.
اما امروز با به تولید رسیدن محصول مذكور، این سوال مطرح است كه آیا واقعا می توان نام ملی را برای كامیون كاوه به كار برد یا خیر؟
خودروی سنگینی كه به عنوان برند ملی سایپا دیزل رونمایی و معرفی شد، محصولی است كه موتور آن مربوط به شركت رنو فرانسه و گیربكس این محصول نیز از آن شركت ZF آلمان است. اما غیر بومی بودن قطعات این محصول محدود به موتور و گیربكس نیست، چرا كه برخی از دیگر قطعات كشنده ملی كاوه نیز متعلق به شركتهای صنعتی خارجی است.
"علی ملك"، مدیر عامل اسبق سایپا دیزل در مراسم رونمایی از این محصول جدید مطرح كرد كه خارجی بودن بسیاری از قطعات و حتی موتور كامیون كاوه هیچ خدشه ای به ملی بودن آن وارد نمی سازد چرا كه هم اكنون این شیوه در میان تمام صنعتگران خودروهای تجاری دنیا روشی پذیرفته شده است به طوری كه دیگر یك تولید كننده كامیون، خود سازنده تمام قطعات یك محصول كامل نیست.
به گفته این مسئول؛ طراحی اتاق این كامیون توسط نیروهای متخصص داخلی برای اینكه محصول مذكور را ملی بنامیم كفایت می كند.
بر مبنای این امر می توان مطرح كرد كه متخصصان مجموعه صنعتی مذكور حدود دو سال و نیم زمان خود را تنها برای طراحی اتاق یك محصول جدید صرف كرده است. البته مطرح می شود چینی ها در طراحی اتاق محصول مذكور نیز دخیل بوده اند.
این در حالیست كه مسئولان سایپا دیزل تولید كامیون كاوه را حاصل كار و فعالیت شبانه روزی كارشناسان و متخصصان این مجموعه صنعتی می نامند.
در واقع اتاق این محصول ملی نیز به نوعی نام خارجی ها را گرو می كشد. بر این اساس چگونه می توانیم به خودمان بقبولانیم كه كاوه یك محصول ملی است؟
آیا قرار است باز هم چشممان را بسته و با زدن مهر ملی به یك محصول غیر ملی، خودمان را به بیراهه بزنیم؟
آیا با اتكا به تولید چنین محصولاتی واقعا می توانیم مدعی آن باشیم كه صنعت خودروسازی ایران متحول شده است؟
از سوی دیگر نگاهی به صنعت خودروسازی جهان و محصولات تولید شده در شركتهای خودروسازی، به نوعی استدلال و اظهارات مسئولان سایپا دیزل را تحت الشعاع قرار می دهد.
چرا كه قالب خودروهای تولید و عرضه شده از سوی شركتهای مختلف و مطرح جهان محصولاتی هستند كه علاوه بر اتاق و قطعات، موتوری با برند مجموعه سازنده را دارا می باشند. نه اینكه به واسطه طراحی اتاق، با تبلیغات گسترده از عرضه یك محصول جدید با برند ملی خبر دهند و خود را كامیون ساز خطاب كنند.
اصولا پدیده جیند ویچر به غیر از خودروسازان ایرانی در دیگر مجموعه های خودروسازی جهان (خودروهای سنگین و تجاری) به این شكل دارای معنا و مفهوم نیست. در شركتهای سازنده مطرح خودروهای سنگین دنیا روش جیند ویچر برای تولید یك برند اصولا نه مورد تایید است و نه به كار گرفته می شود. با این حال ما اصرار داریم با تولید محصولی كه تنها حدود 30 درصد آن طراحی و ساخت داخل است، اعلام كنیم موفق به تولید یك محصول جدید و ملی شده ایم.
هر چند كه مسئولان سایپا دیزل اعلام كرده اند كه قصد دارند میزان ساخت داخل كامیون كاوه را از 30 درصد به 60 درصد افزایش دهند.
در این خصوص شاید بهتر آن بود كه مسئولان این مجموعه صنعتی كمی بیشتر تعلل می كردند و با افزایش سهم داخل سازی قطعات كشنده كاوه، آن را به عنوان محصولی ملی معرفی می كردند. به هر حال ملی خطاب كردن محصولی با 60 درصد تجهیزات تولید شده در داخل كشور، قابل قبول تر از نام گذاری خودرویی با حدود 30 درصد تجهیزات داخلی است.
گفتنی است كه تولیدكنندگان و سازندگان این خودروی سنگین مدعی آن هستند كه محصول آنها از لحاظ كیفی چیزی كمتر از محصولات مشابه خارجی نداشته و توانایی رقابت در بازارهای بین المللی را دارد.
در این خصوص باید به این آقایان متذكر شد كامیونی كه موتوری از فرانسه و گیربكسی از آلمان را به یدك می‌كشد، مسلما محصولی كیفی است و باید هم قدرت رقابت با خودروهای مشابه خارجی را داشته باشد.
به هر حال باید قبول كرد كه كاوه یك تولید ملی نیست. یعنی نمی توان به راحتی از كنار حضور پررنگ شركتهای صنعتی خارجی در این محصول گذشت و نام كامیون ملی را بر آن نهاد. شاید بهتر آن باشد كه خودروسازان كشور به نگاه مقطعی به صنعت و بازار كشور، سعی كنند واقعا نام خود را به عنوان یك تولید كننده خودروهای سنگین در عرصه بین الملل به ثبت برسانند.
اما خودروی تجاری مذكور قرار است با قیمت حداكثر 100 میلیون تومان به بازار عرضه شود. براین اساس مسئولان سایپا دیزل اعلام كردند با نظارت بر عرضه بازار محصول مذكور، اجازه افزایش قیمت این كامیون را نخواهند داد.
گفتنی است كه كشنده كاوه قرار است در دو مدل 4*6 با توان كشش 70 تن و همچنین مدل 4*2 با توان كشندگی 56 تن تولید و عرضه شود. مخزن سوخت كامیون مذكور 400 لیتر است كه گفته می شود تا 470 لیتر نیز قابل افزایش است. بنا به اظهارات



...

نویسنده : کوروش هخامنش
چهارشنبه 19 آبان 1389



امکانات


این صفحه را به اشتراک بگذارید

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
Print This Page


کد شمارش معکوس سال نو

تاریخ جهان باستان
نام شما :
ایمیل شما :
نام دوست شما:
ایمیل دوست شما:

Powered by weblogi.ir
http://www.Teobux.com/banner.php?id=cyrusic cyrusic

http://ads.inpersia.com/users/ref/27083
border="0" ALT="Google" align="absmiddle">
نظرسنجی

دیدگاه شما درباره فعالیت من چیه؟





صفحات جانبی

آمار بازدید
  خوش آمدید
نویسندگان:

آمار بازدید
  • کل بازدید:
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :

وضعیت وبلاگ :
  • تعداد کل مطالب :
  • رنک گوگل :
  • آی پی شما :

آخرین بروزرسانی

تبلیغات