تبلیغات
اشنایی با بزرگان ایران



کوروش بزرگ:وقتی زندگی چیز زیادی به شما نمی دهد، بخاطر این است که شما چیز زیادی از آن نخواسته اید
اشنایی با بزرگان ایران


منوی دسته ای
کلمات کلیدی

صفحات

روزنامه ابرار: عضو هیأت علمى گروه ادبیات دانشگاه فردوسى گفت: «شاهنامه فردوسى متنى است كه كاملا با انگیزه هاى ملى تألیف شده است؛ در نتیجه فرهنگ ملى در سراسر بخش هاى شاهنامه دیده مى شود. » فرزاد قائمى در آستانه روز بزگداشت فردوسى در خصوص حماسه سرایى فردوسى اظهار كرد: «در دوران پیش از اسلام، خداى نامه سرایى وجود داشت كه موبدان ساسانى دست به تألیف مكتوب خداى نامه ها زدند. بخشى از این خداى نامه ها، روایات كهن بود كه ساسانیان آن را به تاریخ دوره خود الحاق كردند.» او در ادامه عنوان كرد: «بعد از اسلام، ایرانیان براى حفظ تاریخ خود، خداى نامه ها را به عنوان یك متن تاریخى معرفى كردند و براى اولین بار ترجمه این متون به عربى آغاز شد كه این ترجمه مبناى تاریخ نویسى اسلامى شد. از قرن سوم نیز با رسمیت یافتن زبان فارسى، این متون به زبان فارسى تحت عنوان شاهنامه ترجمه شد. » قائمى افزود:« ترجمه و تألیف شاهنامه ابتدا به نثر و سپس به نظم با انگیزه ملى - سیاسى انجام شد و انگیزه اصلى جریان شاهنامه سرایى در ایران خاورى كه در قرن سوم و چهارم به اوج خود رسیده بود، تشخص بخشیدن به هویت ایرانى در مقابل با هویت هاى دیگر بود.» وى خاطرنشان كرد: «فردوسى با وجود انگیزه هاى خاص ملى - میهنى خود به تنهایى انگیزه حماسه سرایى نداشت؛ بلكه این انگیزه متعلق به جریان چندین ساله فرهنگى است كه در زمان فردوسى به وسیله شاعر توانایى مثل او به اوج رسید. » قائمى ادامه داد: «فردوسى زندگى خود و ثروت و دارایى اش را در راه خلق شاهنامه خود وقف كرد تا توانست اثرى بزرگ تر از شاهنامه هاى پیشین به وجود آورد كه ماندگار شود و شاهنامه فردوسى به شاخص اصلى جریان شاهنامه سرایى در قرن سوم و چهارم هجرى تبدیل شود. » عضو هیأت علمى گروه ادبیات دانشگاه فردوسى توضیح داد: «فردوسى كار شاهنامه را بر مبناى كتاب «نامه باستان» آغاز كرد و تا انتهاى عمرش مرتب در این كتاب دست مى برد و تجدید نظر مى كرد. فردوسى تنها به یك كتاب متكى نبود و علاوه بر آن از متون دیگر نیز استفاده كرد. » او یادآور شد: «ابیات شاهنامه لبریز از افتخار به ایرانى بودن و برترى جویى ایرانى نسبت به اقوام دیگر است. در واقع شاهنامه یك اثر ملى است و از آن جایى كه فردوسى مسلمان است، باورهاى اسلامى هم در شاهنامه او دیده مى شود. » قائمى در خصوص ماندگارى حماسه سرایى فردوسى ابراز كرد: «علت اصلى ماندگارى حماسه سرایى فردوسى در ارزش هنرى و ملى - سیاسى شاهنامه است. آن چه كه ارزش هنرى شاهنامه را نسبت به متون قبل و بعد فردوسى برجسته كرده، قدرت شعرى اش است؛ شعر او از استحكام لازم براى خلق حماسه برخوردار بوده و اغراق ها نیز متناسب با فضاى حماسه پرداخته شده است. » او با اشاره به این كه شخصیت پردازى ها در شاهنامه بسیار دقیق است، گفت: «فردوسى شخصیت ها را طورى برجسته كرده است كه براى مخاطبین باورپذیر باشد و گرایشات فكرى فردوسى در پرداخت شخصیت ها به اهمیت شاهنامه دامن زده است. علاوه بر این، اهمیت عدالت، آزادگى و جوانمردى و نوع تعاملات بین ایرانیان در روند داستان هاى شاهنامه، آن را از لحاظ ادبى و هنرى به یك متن بى مانند تبدیل كرده است. » قائمى درباره ارزش ملى - سیاسى شاهنامه عنوان كرد: «شاهنامه بیش از آن كه یك متن ادبى باشد، براى ایرانیان یك ناموس ملى بوده و از هویت آن ها دفاع كرده است. مردم نیز هویت خود را در شاهنامه جست وجو كرده و آن را مهم ترین شناسنامه خود مى دانسته اند. » عضو هیأت علمى گروه ادبیات دانشگاه فردوسى خاطرنشان كرد: «در دوران بعد ازفردوسى، حماسه هایى از جمله بهمن نامه و گرشاسب نامه به وجود آمد؛ اما هیچ یك از این متون به اهمیت و اعتبار شاهنامه فردوسى دست نیافتند. براى این موضوع دو علت وجود دارد؛ یك علت، جریان فرهنگى - سیاسى در قرن هاى سوم و چهارم بود كه تألیف آثارى مثل شاهنامه را تشویق مى كرد و با روى كار آمدن حكومت هاى ترك مثل غزنویان و سلجوقیان انگیزه هاى ایرانى بودن و هویت ملى ایران به تدریج كم رنگ شد؛ در نتیجه شاهنامه سرایى پشتوانه لازم در جامعه را پیدا نكرد. » او افزود: «دلیل دیگر این است كه سرایندگان متون حماسى كه بعد از فردوسى خلق شدند، انگیزه هاى متفاوتى با فردوسى داشتند و براى آنان آن طور كه فردوسى به هویت ملى نظر داشت و سعى كرد در شاهنامه خود غرور ایرانیان را ترسیم كند و هویت ملى ایرانى را از نو جان بخشد، چندان اهمیتى نداشته است.» قائمى پژوهش هاى انجام شده در زمینه فردوسى را كافى ندانست و یادآور شد: «پژوهش هایى كه در مورد زندگى فردوسى، داستان ها و ارزش هاى اساطیرى روایات شاهنامه انجام شده، قابل توجه بوده است؛ اما در مقابل آن چه كه باید انجام شود، قطره اى از دریاست و ما هنوز در شناخت شاهنامه فردوسى، عناصر داستانى و اندیشه هاى فردوسى راه درازى در پیش داریم. » او افزود:« براى آن كه پژوهش ها عمیق تر و جدى تر شود و براى بخش بزرگ ترى از جامعه استفاده شود، هم به حمایت دستگاه هاى فرهنگى و دولتى و هم به حمایت رسانه ى نیاز است تا به یك كالاى فرهنگى تبدیل شود و در اختیار جامعه قرار گیرد. علاوه بر این، عطشى كه در جامعه، بخصوص نسل جوان، براى شناخت فرهنگ گذشته خود وجود دارد، برآورده شود

امکانات


این صفحه را به اشتراک بگذارید

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
Print This Page


کد شمارش معکوس سال نو

تاریخ جهان باستان
نام شما :
ایمیل شما :
نام دوست شما:
ایمیل دوست شما:

Powered by weblogi.ir
http://www.Teobux.com/banner.php?id=cyrusic cyrusic

http://ads.inpersia.com/users/ref/27083
border="0" ALT="Google" align="absmiddle">
نظرسنجی

دیدگاه شما درباره فعالیت من چیه؟





صفحات جانبی

آمار بازدید
  خوش آمدید
نویسندگان:

آمار بازدید
  • کل بازدید:
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :

وضعیت وبلاگ :
  • تعداد کل مطالب :
  • رنک گوگل :
  • آی پی شما :

آخرین بروزرسانی

تبلیغات